Hästar jag har haft del 2

Chuck f.2003
 
När vi köpte Chuck som 6 åring visade det sig att han hade en lös benbit, så det första vi gjorde var att operera han. Vi skyndade långsamt och säsongen som 7 åring började vi tävla. I maj debuterade vi LA med 4 fel, men han var otroligt tjafsig i munnen och svår att rida på grund av det. 2011 började jag rida honom på hackamore och det var som allt släppte, han blev mycket lättare att rida. Men då hände det som inte fick hända, när vi skulle lasta ut honom ur bussen på en tävling var han blockhalt. Ingen vet egentligen vad som hände eftrsom han hade travat egenom veterinärbesiktingen någon timme tidigare.Väldigt tråkigt när han äntligen hade börjat fungera..
 
 
 
Keep Me In Mind (Connie) f.1996
 
Connie fick jag i julklapp 2010, han var nyligen importerad från Irland där han hade tävlat upp till MSV med bra resultat. Han hade bland annat blivit "pony of the year" som tävlade 110cm i norra Irland 2009. I februari började vi tävla, det rullade på bra och vi fick rosett på varje tävling. I april började han dock sparka för skänkeln och stanna, det var något som inte stämde. 
 
I juni upptäckte vi att han hade skimmelsjuka (cancer) och blev opererad, det var några tumörer/knölar i skrevet som togs bort. Så småningom började vi träna mer konditionsträning, orken blev dock bara sämre och sämre. I slutet kom vi kanppt runt en LC. Till slut hittade veterinärerna "äntligen" felet, han hade förändringar i lungorna, cancer invärtes. 
 
 
 
Taidis Chance (Tristan) f.1998
 
Ni som har läst bloggen ett tag vet ju redan det mesta om Tristan. Men iallafall, när varken Chuck eller Connie fungerade så började vi leta en ny häst. Vi blev tipsade om Tristan och eftersom hans stod i Umeå åkte vi och kollade på honom. En riktig "Linda-häst" var han. I oktober 2011 blev han min. Första tävlingen gjorde vi i februari, där vi även nollade LA debuten. Senare under tävlingssäsongen vann vi även ett mhpc kval, kvalade till finalen i mhpc och fick massa andra placeringar. Men det var även motgångar som mest berodde på sadelbyte. I år kan man säga att inget gick som planerat. 
 
 
 
Inter Tilly f.2005
 
Kände att Inter också var tvungen att vara med även om jag inte hade honom så länge. Inter är ju då en travhäst som jag hade under ca 3 månader medan vi letade en storhäst. Pappa köpte honom åt mig även fast jag egentligen inte ville, men det gick ju ganska bra ändå. Idag står han hos pappa i Boden, jag hade gärna haft kvar honom om jag hade haft tid över till 2 hästar.
 



Kommentarer
Postat av: carin

Hej! Skulle uppskatta jättemycket om ni kunde mailar mig hur ni upptäckte cancern invärtes i lungorna. Har haft problem med min skimmer med just lungor och andning länge utan att veterinären kunnat hitta orsaken. Skulle vara otroligt tacksam för ett mailsvar! Mvh carin

2014-10-18 @ 20:35:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Agnes Croné, jag är 18 år och bor i Umeå. Jag har en D-ponny som heter Biscuit Gold, men kallas Kryckan. Han blev min i maj 2013. Vi är kvalade MSVB och målet är att debutera under året!

Jag heter Linda Söderholm, jag är 19 år och bor i Umeå. Jag har en storhäst som heter Peppino, men kallas för Peppe. Vi importerade honom från Tyskland november 2013, där har han tävlat upp till 130cm som 6-åring.

Follow on Bloglovin