Min och Olles tid tillsammans del 7

Under sommaren tog vi ner Olle till Gran på bete igen, det var egentligen ganska osmart gjort. Mamma fick bygga en liten sjukhage åt honom i den vanliga hagen. När han hade ätit upp gräset där så flyttade hon på hagen. Varje morgon och kväll tog vi en promenad på en kvart, den utökades sen till 40 min, och i augusti fick jag äntligen sitta på honom igen. Lyckan går inte att förklara! Samma dag flyttade vi honom till hans nya stall i håkmark där han står nu.
Då red jag Noa på morgonen oftast, fortsatte ut och red Princess och Olle som stod i samma stall. Hade jag inte fått rida dom så vet jag inte vad jag hade gjort.
 
Den 29 juli firade vi 2 år tillsammans, dagen till ära  tog vi en skrittur haha... Jag gjorde också en liten utvecklingsfilm.
 
 
Den 4 september åkte vi upp till Ph vet i Timrå på återbesök. Vi hade helt tappat förtroendet för  ATG av många anledningar. Det kan nog vara det bästa beslutet vi har tagit någonsin. Vetrinären kollade igenom hela Olle och hittade en del gamla muskelskador som behandlades med lite olika saker som jag inte förstod vad det var. Själva senan var på bättringsvägen och vi fick två till skrittmånader, men då fick vi skritta hur mycket vi ville sa han. "bara ni tar paus för måltider, ju mer desto bättre"
 
Jag fortsatte skritta, först då började svullnaden i senan gå ner på allvar. Jag jobbade med det vi kunde jobba med. Flytta för skänkeln, halter och tempoväxlingar. Och det gav resultat faktiskt, Olle blev mycket lydigare! Vi hade också ut en equiterapeut som kollade igenom Olle, samt gav honom massage och akupunktur. Jag och mamma gjorde också vårat bästa och gjorde övningar vi fått av vetrinären, även om vi inte var några proffs direkt.
 
Den 31 oktober hade vi återbesök nr 2, också i Timrå. Alla muskelskador var borta, han rörde sig jättejättebra och senan var också top notch. Så mycket bättre kunde det inte ha vart sa han. Grät av glädje hela vägen tillbaka till Umeå! Känslan var helt obeskrivlig!
 
Nya igångsättningsschemat:
 
November- Trava/galoppera sammanlaggt 30 sek/ridpass. I slutet av månaden skulle vi vara uppe i 5 min.
 
December- Fortsätta på samma sätt och trappa upp träningen så att vi var uppe i 15 min ridning i slutet av månaden.
 
Januari- Kunna börja med dressyrträningar och markarbete med bommar och studs!
 
Skriver del 8 i helgen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Agnes Croné, jag är 18 år och bor i Umeå. Jag har en D-ponny som heter Biscuit Gold, men kallas Kryckan. Han blev min i maj 2013. Vi är kvalade MSVB och målet är att debutera under året!

Jag heter Linda Söderholm, jag är 19 år och bor i Umeå. Jag har en storhäst som heter Peppino, men kallas för Peppe. Vi importerade honom från Tyskland november 2013, där har han tävlat upp till 130cm som 6-åring.

Follow on Bloglovin