Hur är Kryckan att rida?

Nu har jag haft Kryckan i lite drygt fem månader och känner att jag börjar hitta knapparna på honom. Man brukar ju säga att det tar ett år innan man har ridit in sig på en ny häst, men det känns verkligen som att jag har haft honom mycket längre än så!
 
Kryckan är en väldigt samarbetsvillig ponny som alltid vill göra rätt, han har också en enorm livsglädje och tycker att allt är jätteroligt! Men samtidigt kan han bli ganska bekväm av sig, då har han en tendens att krypa bakom handen för att försöka komma undan. Då måste man ha mycket ben och hela tiden se till att han har något att göra. Volter, tempoväxlingar och övergångar är jättebra för honom!
 
Han har tre otroligt fina gångarter, dom blir bara bättre och bättre hela tiden känns det som. Har fått mycket fina kommentarer om både traven och galoppen av folk på tävlingar. Galoppen är dock fortfarande ganska svag, jag måste kunna få honom mer samlad. Han måste också börja vila mer på steget, för nu blir han ganska hastig.
 
I hoppningen är han förmodligen den mest ärliga häst jag någonsin har suttit på. Känslan att ha en ponny som hoppar oavsett vilket skitläge man än kommer i, är en helt fantastisk känsla. Han är dessutom rädd om sig och vill inte riva. Själva hindrena är inga problem, problemen finns mellan hindrena, och det är dom problemen som gör att bommar trillar ibland.
 
Men trots att han är så ärlig och rädd om sig så vill jag inte säga att han är enkel. Man måste ha bra balans för att han inte ska bli vinglig, samt att han kan bli väldigt stark mellan hindrena. När han blir det så brukar jag inte få till bra vägar, vilket ofta gör att vi river hindret efter. I LC och LB brukar det gå ganska bra, men i LA kommer problemen fram mer. Allt detta går förstås att träna bort, vi jobbar på det haha!
 
Jag tror faktiskt inte att vi hade kunnat hitta en ponny som passar mig bättre än Kryckan gör. Han har verkligen allt jag sökte efter. Och då importerade vi honom endast efter att ha sett en film och två bilder på honom. Man ska ha lite tur ockå, världens bästa Krycka❤
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Agnes Croné, jag är 18 år och bor i Umeå. Jag har en D-ponny som heter Biscuit Gold, men kallas Kryckan. Han blev min i maj 2013. Vi är kvalade MSVB och målet är att debutera under året!

Jag heter Linda Söderholm, jag är 19 år och bor i Umeå. Jag har en storhäst som heter Peppino, men kallas för Peppe. Vi importerade honom från Tyskland november 2013, där har han tävlat upp till 130cm som 6-åring.

Follow on Bloglovin