Markarbete på hackamore

Idag for vi in en snabbis till hippo och red markarbete i lilla ridhuset. Tog hacket eftersom mungipan behöver vila. I skritten och traven var han kanske fin, fast lite starkare såklart. Måste jobba med att få honom att vila på steget. I galoppen kickade han lite då och då, jag vet inte vad jag ska tro.
 
Det stod ett litet "hinder" framme och gjorde en serie med upphöjda travbommar. Dom rullade jag på några gånger på någon variant av ått-volt. Kom på hindret i galopp, sen gjorde jag halt och kom på travbommarna och sen halt igen innan jag fattade galopp igen osv. Haha ni skulle ha sett första gångerna jag kom på bommarna, han fattade inte alls vad han skulle göra så han hoppade över hela i två språng... Han har typ aldrig travat upphöjda bommar förut.. Annars gick det helt okej även om jag fick dra tag i honom några gånger när han kröp bakom handen och sprang på..
 
Jag blir lite orolig över att han sparkar och håller på, för så har han aldrig gjort innan. Dock har jag ju bara haft honom i 5 månader så jag vet ju inte riktigt. Han kan ha sträckt sig under helgens träningar. Jag får iallafall en känsla av att något inte är som det ska. Vi sprang med honom när jag hade ridit klart, men han rörde sig precis som vanligt. Det blir iallafall skritt resten av veckan bara för att ta det säkra före det osäkra!
 
 



Kommentarer
Postat av: Ulrika B.

Om hästen ändrar beteende skulle jag också fundera, det är som en hel vetenskap att förstå sig på dessa djur. Kan det vara sadeln som gör att han kickar? Gör han likadant om du rider barbacka? Eller är det beroende på vilket bett han har? Att sadlar också är som en vetenskap insåg jag när vi hade hem sadelutprovare till Rindi. Hon blev väldigt spänd i en typ medans den andra passade och ponnyn var som en dröm.
Hoppas han slutar eller att du kommer på varför han kickar. Eller så kanske det var en "engångsgrej"?

2013-10-16 @ 00:53:32
URL: http://www.magicblue.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Agnes Croné, jag är 18 år och bor i Umeå. Jag har en D-ponny som heter Biscuit Gold, men kallas Kryckan. Han blev min i maj 2013. Vi är kvalade MSVB och målet är att debutera under året!

Jag heter Linda Söderholm, jag är 19 år och bor i Umeå. Jag har en storhäst som heter Peppino, men kallas för Peppe. Vi importerade honom från Tyskland november 2013, där har han tävlat upp till 130cm som 6-åring.

Follow on Bloglovin