Vad ska jag göra?

Idag när jag red så var allt hur bra som helst i början, han gicxk typ lika bra som när jag har bett (!!). Första galoppen var helt magisk, jag bara satt där. Men jag hade glömt mina handskar i stallet, hur dum får maan bli? Så det + hackamore var ingen bra kombination kan man väl säga...
 
När jag kom ut på en raksträcka där jag brukar intervallträna, så var min tanke att vi skulle träna fattningar och avbrott. Men jag inser att jag inte får stopp på honom, han bara kör newr huvudet och "studsar" fram. Då tar jag tag i ena tygeln och styr ut han i skogen, eftersom vi skulle fara rakt ut på bilvägen om vi fortsatte rakt fram. Men han bara sick-sackar mellan träden, till slut lyckas jag få ner honom till slängtrav men känner att han kommer sätta fart igen. Då kastade jag mig av i farten och lyckas stanna honom. (jag vet att man inte ska göra det egentligen, men jag ville inte riskera bådas liv genom att vansinnes galoppera hela vägen hem precis som vi gjorde för några månader sen..).
 
Jag vet inte varför det blir så här ibland, Kryckan är världens snällaste ponny verkligen! Men när jag rider på hack så gör han precis som han vill, då tycker han att han har semester typ. Han gör det verkligen inte för att vara dum, men han är inte rädd heller. Han gör aldrig så här när jag har bett. Jag är 100% ärlig nu, för jag vill ha hjälp.
 
Om någon av er har något tips eller så, så får ni jättegärna höra av er någonstans. Jag vill inte rida på bett 6 dagar i veckan eftersom jag vill att hans sår ska läka ut helt. Men vi kan inte hålla på som vi gör nu heller, det blir farligt för både han och mig. Jag skulle bli jättetacksam för alla svar jag kan få, bara kommentera om ni har någon åsikt eller något!
 
Världens bästa, som sagt: han är hur trygg som helst annars. Jag behöver bara hjälp med hur jag ska få till det på hackamore!
 
 



Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du nån e-post adress?

2013-09-14 @ 06:42:54
Postat av: Anonym

Antar att du rider på ett så kallat ponnyhack så då skulle du ju kunna prova ett skarpare hack alltså med längre skänklar o smalare över nosryggen.

2013-09-14 @ 07:52:44
Postat av: Wilma

Har faktiskt inget tips tyvärr, har bara ridit på hack en gång så har ingen vidare kunskap om det heller.

Men måste bara säga att båda era hästar är så himla fina! :D Kram

2013-09-14 @ 08:34:37
URL: http://wilmafur.se
Postat av: Anonym

Min häst gjorde också så! Så. Jag satte ett träns med vanligt bettt under tränset som hacket sitter på så jag hade en nödbroms när det behövdes. efter att jag ridit så några gånger så slutade han försöka sticka. Och nu kan jag rida utan när jag vill :)

2013-09-15 @ 22:19:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Agnes Croné, jag är 18 år och bor i Umeå. Jag har en D-ponny som heter Biscuit Gold, men kallas Kryckan. Han blev min i maj 2013. Vi är kvalade MSVB och målet är att debutera under året!

Jag heter Linda Söderholm, jag är 19 år och bor i Umeå. Jag har en storhäst som heter Peppino, men kallas för Peppe. Vi importerade honom från Tyskland november 2013, där har han tävlat upp till 130cm som 6-åring.

Follow on Bloglovin