Micke-träning dag 1

Idag var det kontrollövningar som det ofta är första dagen. Det första vi gjorde var att rida över galoppbommar, först med ett språng mellan, sen längdes det till två, och till sist till tre språng. Det gick helt okej i höger varv, men vänster blev ganska hackigt och jag fick aldrig något bra grepp om vänstersidan (som vanligt alltså).
 
Sen gick vi över till en serie på långsidan, först en bom till två kryss på studs till ett räcke, sen ett språng till en oxer. Här fick jag bromsa för mitt liv, för min ponny hade gjort mos av den serien annars. Dom första gångerna bara slängde han sig över och jag var ganska arg. Sen började jag minnas hur man rider (haha) och bromsade med sitsen, och då gjorde han det mycket bättre. Efter serien blev han jättejättestark och drog iväg, men det var nog det största problemet tror jag. Sista gången låg den på en meter, och efter det ville jag inte ta den högre eftersom det inte var läge då han var så extremt på.
 
Det sista vi gjorde var att hoppa en liten bana. Första varvet låg hindrena mellan 70-80 cm. Då blev det lite för mycket kontrolltänk med korta språng att han nästan blev överlydig. Dock hoppade han fortfarande bra! Andra varvet låg B-hindret i kompinationen på 1.10, resten låg på 1 meter. Fortfarande hade jag för mesig galopp i honom, vilket gjorde att han kröp nära in i kombinationen och fick långt till B. Men eftersom min häst är en stjärna så löste han det utan att ha ner någon bom. Felfri var han och jag kom igång med ridningen igen allt eftersom banan gick! Nu taggar vi imorgon:)
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Agnes Croné, jag är 18 år och bor i Umeå. Jag har en D-ponny som heter Biscuit Gold, men kallas Kryckan. Han blev min i maj 2013. Vi är kvalade MSVB och målet är att debutera under året!

Jag heter Linda Söderholm, jag är 19 år och bor i Umeå. Jag har en storhäst som heter Peppino, men kallas för Peppe. Vi importerade honom från Tyskland november 2013, där har han tävlat upp till 130cm som 6-åring.

Follow on Bloglovin