Hopptränat!

Idag har Kryckan fått hopptränat för första gången på ett tag. Planen var bara att ta det lugnt, spara på både sprången och höjden, vilket jag också tycker att jag gjorde. Vi började med att hoppa klockan, alltså fyra små hinder som står på en fyrkant, fast ett av hindrena var borta så det var bara tre hinder. Det jag måste jobba med är att göra mindre, bara sitta och låta honom sköta jobbet. Jag gör det ofta svårare än det är genom att antingen fastna i handen eller trycka av honom alldeles för stort. För ett hinder på 30-40 cm är inget som kräver speciellt mycket koncentration för att komma rätt på.
 
Sen gick vi över till en kombination med två oxrar. Han kändes väldigt fin på själva hindrena och bjöd väldigt fint, men det var lite problematiskt at komma dit eftersom det mockades utanför, det satt föräldrar på hindrena och det ena med det tredje haha. Han är så modig.. Men iallafall, han hoppade fint och luftigt, dock valde jag att avsluta på 80 cm då han är så fet och otränad just nu (eller fet för att vara Kryckan). Dessutom har han sovit ute i en vecka och känns väldigt matt av det.
 
Vi avslutade med att hoppa vatten, alltså brett vatten, inte bara en smal vattenmatta. Jag lät han först gå förbi den några gånger, men han var väldigt obrydd och tittade knappt en på den. Men sen när jag styrde mot så blev han helt chockad och ögonen blev stora som tennisbollar hahah. Han tyckte att jag krävde en helt orimlig uppgift av honom. Styrde på en gång till och då var det inga problem, han behövde nog bara se sig för lite. Sen fortsatte vi rakt fram över en mur. Efter det fick han ge sig, lika bra att inte göra honom för trött i början!
 
Film kommer imorgon! Men här är lite prints från filmen:)
 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Agnes Croné, jag är 18 år och bor i Umeå. Jag har en D-ponny som heter Biscuit Gold, men kallas Kryckan. Han blev min i maj 2013. Vi är kvalade MSVB och målet är att debutera under året!

Jag heter Linda Söderholm, jag är 19 år och bor i Umeå. Jag har en storhäst som heter Peppino, men kallas för Peppe. Vi importerade honom från Tyskland november 2013, där har han tävlat upp till 130cm som 6-åring.

Follow on Bloglovin